De slipper van Maria Bonita

20 augustus 2012

Vroeger, als kind, was een museumbezoek voor mij geen pretje. Ik moest stil zijn, voor mijn gevoel uren kijken naar zaken waarvoor ik weinig interesse had. Tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend museum een speurtocht met kleurplaat voor de koters in petto. Musea zijn wat dat betreft zeker met de tijd meegegaan.
In het Tropenmuseum junior is alles gericht op de belevingswereld van het kind. Vanaf oktober is er de tentoonstelling MixMaxBrasil, volgens de site een echte doe-tentoonstelling, waar je als kind kunt dansen, muziek mixen en nog veel meer. In het kader van de expositie heeft het Tropeninstituut een fotoboek uitgegeven, De slipper van Maria Bonita, van Liesbeth Ruben en Babette van Ogtrop. Het is een mooi en bijzonder boek, omdat je het van twee kanten kunt bekijken en lezen (je kunt het dus omdraaien). Centraal staat Maria Bonita, een jonge meid die in het warme noordoosten van Brazilië woont. Andere hoofdpersoon is Nino Break, een jonge breakdancer. Beiden hebben niet zon gelukkige jeugd gehad, maar staan desalniettemin sterk en optimistisch in het leven.
Een behoorlijk aantal kunstenaars figureert in het prentenboek: onder andere een kleikunstenares, een graffiti-artist die de prachtigste muurschilderingen maakt en iemand die boomstronken omtovert tot een kunstwerk. Weer een andere kunstenaar fabriceert meubels of zelfs een gebouw van lege frisdrankflessen. Muziek en natuur zijn ook belangrijke elementen in het verhaal.
De verhalen zijn verbonden door de slippers van Bonita, het populairste schoeisel van Brazilië. Op speelse wijze neemt het boek je mee, het land in, tussen de mensen. De sfeer is positief en toont vrolijke en optimistische mensen, ondanks het feit dat ze het misschien niet altijd makkelijk hebben vanwege armoede of geweld. Verder is het eigentijds doordat Nino en Maria even sms-en naar hun vrienden, of een berichtje posten op facebook.
De slipper van Maria Bonita een leuke kennismaking voor kinderen hier met een land dat ver weg is. De positieve uitstraling, letterlijk de duim omhoog, –  het gebaar in Brazilië dat het oké is –  is het hele boek door te vinden. Alleen al het bekijken van de fotos is leuk’. Verder is het geschreven verhaal vermakelijk en kom je al lezend behoorlijk wat te weten over Brazilië.
Liesbeth Ruben en Babette Ogtorp, De slipper van Maria Bonita, KIT Publishers, Amsterdam, 2012, ISBN 9789460222160, 192 pag., 14,95 euro