No life, no risk

20 december 2010

Stoer. Dat is het eerste woord dat in je opkomt bij het lezen van No risk, no life, het verhaal van Ben Valks. Van zijn vierentwintigste tot zijn vierendertigste bouwt hij een succesvolle onderneming in het Midden-Oosten op. Dan besluit hij de boel de boel te laten en verlaat hij zijn zaak en besluit hij zijn dromen te gaan najagen: een motortocht door de Amerika’s, van noord (Alaska) naar zuid (Argentinië).

Valks twijfelde of hij zijn avonturen in boekvorm moest uitgeven. Familie en vrienden drongen er echter op aan. Dus vertelde Valks zijn verhaal aan Brenda Smeenge, die het opschreef.

Valks’ reis is er een van superlatieven: hij legt een enorme afstand af door prachtige natuur en heeft bijzondere ontmoetingen. Voordat hij echter op de motor springt, wil Valks eerst meedoen aan de Iditarod, een ongelooflijk zware, 1800 kilometerlange hondenslederace in Alaska. In een half jaar laat hij zich klaarstomen door een bits oud vrouwtje, Ruth. De tocht is onmenselijk en zeker niet zonder gevaar. Valks neemt deel aan een uniek en bijzonder mooi fenomeen, dat diep is geworteld in de cultuur van Alaska.

Na de ontberingen in de koude springt Valks dan na zo’n honderd pagina’s eindelijk op de motor, om via de Verenigde Staten, door Mexico en Midden-Amerika in sneltreinvaart heen te crossen. Via Colombia en Ecuador belandt hij in Brazilië, waar hij – door het ontbreken van echte wegen in het Amazonegebied – meer tijd door brengt. Aardig intermezzo in de Braziliaanse episode zijn de verwoede pogingen in het Amazonegebied om de zeer zeldzame zwarte jaguar in het wild te spotten. Kosten, tijd, noch moeite worden gespaard.

Heel veel meer kom je als lezer niet te weten over de landen waar Valks doorheen reist. Zijn relaas blijft hangen in de oppervlakte en de reis zelf staat echt centraal. Die is overigens best onderhoudend.

Doorzettingsvermogen en lef kun je Valks zeker toedichten. Hij is een doener en weet van aanpakken en maakt werk van zijn dromen en idealen.

No risk, no life is niet het meest bijzondere reisboek over Latijns Amerika. Maar door Valks’ aanstekelijke enthousiasme krijg je wel acuut zin om ook op pad te gaan – al dan niet op de motor. En met zijn pleidooi om je dromen waar te maken is niets mis.

Ben Valks/Brenda Smeenge, No risk, no life, Uitgeverij Boekerij, 2010, ISBN 9789022555279, 285 pag., €19,95