Bonsai

Bonsai

Never judge a book by its cover, zo luidt een Engels gezegde. De omvang, of beter gezegd het aantal pagina’s dat een roman telt, is evenmin een indicatie over de literaire waarde ervan. Bonsai van de Chileense auteur Alejandro Zambra (1975) is hiervan een sprekend voorbeeld. In amper honderd bladzijden vertelt de auteur een fascinerend verhaal dat weet te boeien, zonder zwaar literaire teksten of ingewikkelde plots nodig te hebben. Wat Zambra de moeite waard maakt, is de eenvoud en de puurheid waarmee hij een klein universum schept rondom een paar individuen.

Bonsai gaat over de Chileense studenten Julio en Emilia die verliefd worden en samen literatuur lezen. Een van de verhalen gaat over een stel dat een boompje – bonsai – koestert als symbool van hun liefde. Dat deze liefde tragisch afloopt met uiteindelijk de dood van Emilia in Madrid, wordt in de eerste zin al helder. Bonsai is echter ook een fictief verhaal dat Julio schrijft, zogenaamd in opdracht van een gerenommeerde schrijver. Werkelijkheid en literatuur worden binnen Bonsai op natuurlijke wijze met elkaar verweven en de levens van verschillende personages raken elkaar zonder dat ze elkaar allemaal kennen.

Volgens Zambra zelf is Bonsai een uit de hand gelopen gedicht. In de roman is de verteller nadrukkelijk aanwezig, maar blijft er niettemin voldoende ruimte over voor de lezer om de wereld samen met Julio en Emilia te verkennen.
Zambra kenmerkt zich door een grote mate van authenticiteit. Zijn werk prikkelt en daagt de lezer uit en laat zien dat literatuur universeel kan zijn. Zijn verhaal raakt de kern van het menselijke bestaan en is vele malen grootser dan het aantal pagina’s dat het beslaat. Bonsai verdient het om gelezen en herlezen te worden.

Uitgeverij Karaat, Amsterdam, 2010, ISBN 9789079770014, 94 pag., €13,95, vertaling: Luc de Rooij