De oliekoning

Hugo Chávez en de beloftes van zijn Latijns-Amerikaanse revolutie

Auteur : Melissa Rakim
Land : Venezuela

De oliekoning

Onlangs verscheen het boek De oliekoning van Edwin Koopman (1964). De afgelopen tien jaar bracht de schrijver verschillende bezoeken aan Venezuela om met eigen ogen te zien wat daar gebeurt. Koopman merkte dat in Nederland bijna niemand op de hoogte is van wie President Hugo Chávez eigenlijk is en wat hij wil. In Venezuela ging hij op zoek naar antwoorden, die in dit boek worden gepresenteerd.

De oliekoning is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de ontwikkelingen in Venezuela sinds Chávez twaalf jaar geleden aan de macht kwam. Het boek geeft antwoord op verschillende vragen, zoals ‘waarom is Chávez zo populair’, ‘wat is zijn Boliviariaanse revolutie’ en hoe komt het dat de bevolking hem blijft steunen ondanks dat hij veel beloftes niet waarmaakt? Achter in het boek toont een tijdlijn alle belangrijke gebeurtenissen in het leven en de carrière van Hugo Chávez.

Degenen die al beter op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in Venezuela zullen veel in het boek herkennen. Toch is De oliekoning ook voor hen een aanrader. Dit komt vooral doordat het een persoonlijk verslag is. Naast een informatief boek schrijft Koopman ook een reisverslag en een jongensboek vol avonturen in een ver land. Als lezer reis je met hem mee en ga je op bezoek bij gewone Venezolanen, maak je kennis met de misiones , de sociale projecten van Chávez  rond onderwijs en gezondheidszorg, en ontmoet je officiële figuren.

Het boek begint spannend met Koopman’s aankomst op het vliegveld tijdens een mislukte staatsgreep tegen Chávez. Hier is Koopman nog vol hoop en verwachting. Hij ziet dat Chávez over genoeg geld en macht beschikt om echt iets te veranderen in Venezuela. Langzamerhand merk je echter dat hij teleurgesteld raakt over het verloop van Chávez’ revolutie. Uiteindelijk is het land er onder diens regime economisch niet op vooruit gegaan, ook de armen niet.

Naast de relatie tussen Venezuela en de andere Latijns-Amerikaanse landen wordt ook de problematische relatie met de Verenigde Staten besproken. Volgens Chávez bestaat altijd de dreiging van een Amerikaanse aanval. Hier komt ook Nederland in beeld. Want ons land laat de VS vliegvelden op Aruba en Curaçao gebruiken voor drugsbestrijding. Volgens Chávez willen de Amerikanen deze vliegvelden voor militaire doeleinden gebruiken, zoals een invasie van Venezuela. Deze link met Nederland is interessant, maar helaas is dit stuk qua schrijfstijl een worsteling om doorheen te komen. Dit is jammer, aangezien je de andere hoofdstukken in één ruk uitleest.

De oliekoning. Hugo Chávez en de beloftes van zijn Latijns-Amerikaanse revolutie, Uitgeverij Podium, Amsterdam, 2011, ISBN 9789057591297, €17,50, 218 pag.