De zeven zussen

Verhaal gesitueerd in Rio de Janeiro van de Britse schrijfster Lucinda Riley

De zeven zussen

Het boek De zeven zussen, van Britse schrijfster Lucinda Riley, is het eerste deel in een reeks van zeven. Dit boek gaat over de oudste zus, Maia D’Apliese. Maia is steenrijk, bloedmooi (‘volle borsten’, ‘slanke middel’, ‘altijd glanzend haar’ enzovoorts), maar vreselijk onzeker. Het maakt mij – door het hoge bouquetreeks-gehalte – meteen wantrouwig. Toch geef ik het boek het voordeel van de twijfel, met name omdat het zich grotendeels afspeelt in mijn lievelingsstad Rio de Janeiro. Wat helpt is dat het leest als een trein, in een weekje werkte ik me gemakkelijk door de ruim zeshonderd pagina’s heen.

Het boek begint met het overlijden van Maia’s adoptievader Pa Salt, een succesvolle zakenman die zes dochters adopteerde vanuit zijn afgelegen paleisje aan het meer van Genève (genaamd Atlantis). Hier groeien de meiden op in weelde, afgeschermd van de rest van de wereld. Als Pa overlijdt is Maia (inmiddels rond de 25) de enige die nog in Atlantis woont: de andere zussen zijn de wijde wereld ingetrokken om hun dromen na te jagen. Maia is echter onzeker en bang om zichzelf te zijn.

Bij wijze van testament laat Pa Salt elk van de zussen een serie cryptische aanwijzingen achter over hun biologische afkomst. In een opwelling en ondanks haar angst besluit Maia op onderzoek uit te gaan, waardoor ze in Rio de Janeiro terecht komt. Hier verdiept ze zich in het verhaal van haar overgrootmoeder Izabela, op wie ze sprekend lijkt. Ze krijgt daarbij hulp van Braziliaanse schrijver Floriano, die – daar is de bouquetreeks weer – knap, gespierd en ook nog eens slim, lief en geduldig is…

Al die veel te knappe (en niet erg diepgaande) personages maken het verhaal wat ongeloofwaardig, zeker als Riley ze om weinig overtuigende redenen drastische metamorfosen laat ondergaan – altijd precies wanneer het haar verhaallijn uitkomt. Zo verandert Izabela’s verloofde, die eerst een onaantrekkelijke maar vriendelijke sul is, na hun huwelijk opeens in een alcoholistische verkrachter. Ook Maia’s eigen transformatie blijft pijnlijk oppervlakkig. Hoe meer ze leert over haar verleden, hoe meer ze zich openstelt – om ‘zichzelf’ uiteindelijk te vinden in het dansen van samba, uitdagende jurkjes en de armen van Floriano…

Interessanter dan Maia’s ontwikkeling vind ik de geschiedenis van het beeld van Christus de Verlosser, waar de verhaallijn van Izabela omheen draait. Weinig mensen kennen het verhaal achter dit iconische beeld in Rio de Janeiro, waardoor het boek een ander, historisch gezicht van de zogeheten cidade maravilhosa (wonderbaarlijke stad) laat zien. Ook zien we de grote invloed van Parijs op het Rio de Janeiro van de vroege twintigste eeuw.

Helaas blijft Riley op veel andere momenten hangen in clichés van Rio en Brazilië, waarbij vooral Maia’s bijna spirituele ervaring met kinderen in een favela storend is (ook omdat ze daarna zonder enige reflectie terugkeert naar haar Zwitserse landhuis). Ook bevat het verhaal verschillende hechte vriendschappen tussen rijke blanken en hun Afro-Braziliaanse bedienden, die geheel content lijken met hun ondergeschikte positie en niets dan liefde voelen voor hun meesters. De mythe van postkoloniaal Brazilië als een harmonieuze, ‘raciale democratie’ blijkt hardnekkig.

Zoals gezegd leest het boek snel: Riley schrijft in een aangename en toegankelijke stijl. Als je houdt van ongecompliceerde romantiek en niet teveel kritische vragen stelt is De zeven zussen daarom een vermakelijk boek. Ben je op zoek naar diepgaande karakters of geïnteresseerd in de geschiedenis van Rio of Brazilië, dan zou ik nog even verder kijken.

Lucinda Riley, De zeven zussen, Xander Uitgevers, 2017, ISBN 9789401607971, 623 pag., € 19,99, Vertaling: Dieuwke van der Veen, Erica Disco en Kees van Weele.

Deze recensie is geplaatst op 13-10-2017