Een emotionele fout

Auteur : Simone Kalkman

Een emotionele fout

Paulo Donetti, een gevierd schrijver, bezoekt de onbekende redactrice Beatriz. Hij heeft haar slechts een dag eerder ontmoet, maar valt binnen met de woorden: “Ik heb een emotionele fout gemaakt, ik ben verliefd op je geworden.” Dit is de beginscène van de roman Een emotionele fout van Braziliaanse schrijver Cristovão Tezza.

Donetti werkt aan een roman, maar is vastgelopen. Daarom bezoekt hij Beatriz, die hij via een wederzijdse kennis ontmoet. Hij zoekt een ‘kritische lezer’, iemand die hem kan helpen en zijn manuscript kan uittypen. Terwijl ze hun zakelijke relatie bespreken, hangt Donetti’s eerdere bekentenis tussen hen in. De onduidelijke relatie, zowel zakelijk als emotioneel, levert een mooie spanning op.

De roman beslaat slechts de avond van de ontmoeting, waarin de hoofdpersonen geconfronteerd worden met zichzelf. Allebei hebben ze de nodige emotionele bagage. Zij is op jonge leeftijd wees geworden en trouwde een overspelige echtgenoot. Hij had een moeilijke relatie met zijn vader en mag nu van zijn ex-vrouw zijn zoon niet zien. Dit alles wordt beschreven in gedachtegangen, er is bijna geen dialoog. De lezer leert zo beide personages, verzonken in hun eigen herinneringen, steeds beter kennen, terwijl de hoofdpersonen van elkaar nog steeds vrijwel niets weten.

Een emotionele fout is geen makkelijke roman. De lange, soms wat verwarrende, zinnen maken dat er langzaam en zorgvuldig gelezen moet worden. Niet iedereen zal hiervan houden, maar het boek is deze moeite waard. De korte hoofdstukken zitten knap in elkaar en de personages zijn interessant. Hoewel de relatie tussen Donetti en Beatriz het uitgangspunt is, geeft Tezza een portret van twee individuen. Deze schijnbare tegenstelling maakt van Een emotionele fout een originele en sterke roman.

Uitgeverij contact, 2011, ISBN 9789025436032, 189 pagina’s, €19,95, vertaling: Arie Pos

Meer Cristovão Tezza? Lees hier de recensie van zijn eerdere boek Eeuwig kind.