Eeuwig kind

Eeuwig kind

Geestelijk gehandicapt, verstandelijk beperkt, mongool. De variatie aan termen waarmee het syndroom van Down wordt aangeduid, geeft aan hoe gevoelig de kwestie ligt in de samenleving. In Eeuwig kind vertelt de Braziliaanse schrijver Cristovão Tezza (1952) het verhaal van een jong stel dat in blijde verwachting is. Wanneer Felipe geboren is, blijkt al snel dat hij het Downsyndroom heeft. De wereld van vooral de vader – een beginnende schrijver - stort in. Hij schaamt zich en aanvankelijk wenst hij zijn kind dood. Vervolgens gaat hij over in de ontkenningsfase en koestert hij de hoop dat Felipe zich alsnog zal ontwikkelen tot een ‘normaal’ kind. Naarmate hij meer met zijn zoontje optrekt, durft hij toch van hem te houden.

Tezza geeft zijn lezerspubliek een kijkje in de gedachtewereld van een worstelende vader. Het boek heeft autobiografische trekken: Tezza heeft zelf een zoon met het syndroom van Down. De lezer krijgt het verhaal overigens niet cadeau. Tezza’s manier van schrijven is indringend en tegelijkertijd veeleisend. Concentratieverlies wordt afgestraft en doet het boek aan zeggingskracht inboeten. Het zijn vooral vertwijfeling en schaamte die centraal staan. Wie het geduld heeft en aandachtig leest, wordt getrakteerd op een zeer menselijk verhaal over een onderwerp waarop nog altijd een taboe ligt.

In het dagelijkse leven is Tezza hoogleraar aan de universiteit van Paraná. Eeuwig kind is in Brazilië maar liefst vijf keer bekroond en ontving lovende kritieken in de literaire vakpers.