Paradise with Serpents, Robert Carver

Paradise with Serpents, Robert Carver

Onbekend maakt onbemind. Deze uitdrukking betreft zeker Paraguay. Het Zuid-Amerikaanse land is relatief onbekend en toeristen bezoeken het nauwelijks. Ook binnen het reisgenre zijn boeken over het land spaarzaam. Gelukkig is er onlangs van de Britse auteur Robert Carver het boek Paradise with Serpents verschenen, waarin hij Paraguay uitgebreid bereist en beschrijft.

Werd Paraguay vroeger ooit het Zwitserland van Zuid-Amerika genoemd, tegenwoordig staat het te boek als een saai, onveilig en arm land, waar corruptie hoogtij voert. Ondanks deze diskwalificaties besloot Carver het land te bezoeken, geïnspireerd door een ver familielid die in de negentiende eeuw het land bereisde en dat met de dood moest bekopen.

In de zestiende eeuw, ten tijde van de verovering, omschrijven Spaanse kroniekschrijvers Paraguay als een paradijs. Het was een plaats waar ze Utopia meenden te kunnen vinden en een nieuwe maatschappij scheppen. Tegelijkertijd was het een plaats om volop te plunderen. Het paradijs Paraguay heet, wordt echter geteisterd door de aanwezigheid van slangen in letterlijke en figuurlijke zin. Alle denkbare rampspoed trof het Zuid-Amerikaanse land en in verschillende oorlogen ging het bijna ten onder. In de vorige eeuw nog zwaaide dictator Stroessner 35 jaar lang de scepter.

Carver schetst in zijn boek geen vrolijk beeld van Paraguay. Ambtenaren zijn corrupt, mensen zijn gewelddadig en de elite leeft afgezonderd in haar eigen luxewereldje. Niets werkt en alles is vies. Bladzijde na bladzijde trakteert hij de lezer op alle rottigheid die het land geselt, vaak verwoord door de Paraguayanen zelf. Er is veel onderling wantrouwen, minachting en racisme. Al deze ellende verwoordt de auteur in een observerende stijl en met typisch Engelse humor.

Minpuntje van het boek is dat Carver soms afdwaalt of uitweidt, waardoor je geen overzicht krijgt van het grotere geheel. Iets meer duiding van de auteur in de vorm van een tijdsbalk zou welkom zijn geweest, zodat de lezer gebeurtenissen chronologisch beter kan plaatsen.

Het moge duidelijk zijn. Paraguay is geen gemakkelijk land, zeker niet voor de reiziger. Fascinerend is het zeker en meer aandacht voor Paraguay kan zeker geen kwaad.

Harper Perennial, London, 2007, 376 pag., ISBN 9780002570961