Razernij, Sergio Bizzio

Razernij, Sergio Bizzio

Bouwvakker José María woont gedurende een lange periode in het geniep in een groot herenhuis, zonder medeweten van de familie des huizes en hun inwonende dienstmeid, Rosa. Deze situatie is het uitgangspunt voor de roman Razernij van de Argentijnse schrijver Sergio Bizzio (1956). Hoe heeft het zo ver kunnen komen? José María en Rosa ontmoeten elkaar in de supermarkt en worden verliefd. Tijdens een heimelijk etentje wordt het stel bijna betrapt en José María verstopt zich op de bovenste etage van het enorme pand. Wanneer de politie later aan de deur komt omdat hij verdacht wordt van de moord op de opzichter van de bouwplaats, is er geen weg terug voor hem. En het is niet de laatste.
Bizzio speelt een onzichtbaar kat-en-muis-spel met zijn hoofdpersonen. De spanning in het verhaal wordt gecreëerd door het risico op ontdekking van José María. Constant zwerft Rosa’s geliefde als een schim door het huis. Gaandeweg krijgt het stel telefonisch contact, maar Rosa blijft in het ongewisse over zijn verblijfplaats.
In Argentinië wordt het boek geprezen als een psychologische thriller en krijgt het lovende kritieken. Recensenten complimenteren de subtiele manier waarop Bizzio de Argentijnse klassenmaatschappij portretteert, een bouwvakker en een dienstmeid, tegenover een familie uit de elite. Het psychologische element geeft het verhaal lading. Wat maakt dat een mens kan doden? Hoe overleeft iemand in verborgen isolatie?
Al met al is het een aardige roman. Razernij is verfilmd.

Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam, 2010, ISBN 9789029085885, 236 pag., €18,95
Vertaling: Arie van der Wal