Animal Político

Auteur : Simone Kalkman

Animal Político

Een koe loopt door de straten van Recife en vertelt haar levensverhaal. Ze heeft een goede jeugd gehad. Had altijd genoeg vrienden en een liefhebbende familie. Ze had een tamagotchi (een digitaal robotbeestje dat in leven gehouden moet worden), veel speelgoed en verjaardagsfeestjes met taart. Ook nu is haar leven nog prima. Ze gaat naar de sportschool, speelt volleybal op school en gaat af en toe winkelen in een Amerikaans aandoende mall. Toch voelt ze zich leeg van binnen. Eenzaam. Niets heeft betekenis.

Dit is het plot van de film Animal Político (2016), de eerste langspeelfilm van Braziliaanse regisseur Tião, te zien op het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR). Op het IFFR waren al eerder korte films van deze regisseur te zien, die op andere internationale festivals prijzen hebben gewonnen.

Animal Político is een absurdistische film. Dat begint al met het feit dat de hoofdpersoon gespeeld wordt door een echte, levende koe. We zien haar op de loopband in de sportschool, bij de kapper, en in de bibliotheek. Ze praat in een voice-over, met mannenstem. Al haar mede-acteurs zijn overigens wel gewoon mensen en vinden haar koe-zijn geheel niet vreemd.

Toch begint het verhaal verder redelijk normaal. De hoofdpersoon heeft een existentiële crisis. Ze voelt zich leeg van binnen en gaat op zoek naar zichzelf. Dat doet ze aanvankelijk met yoga, meditatie en boeken lezen. Dit blijkt echter niet te helpen en uiteindelijk heeft ze een openbaring: “Ik heb het nooit goed kunnen vinden met mensen. Ik ben een beest en hoor thuis in de wilde natuur.” Dus trekt ze de woestijn in.

En hier begint het absurdisme pas echt. Er is een robot die antwoorden op existentiële vragen geeft, een troep apen (dat wil zeggen: mensen in apenpakken), een klein blank meisje op een onbewoond eiland, en – niet te vergeten – het Braziliaanse Handboek voor Technische Standaarden. Ondertussen horen we in de voice-over de filosofische overpeinzingen van de hoofdpersoon.

Animal Político heeft haar internationale première op het IFFR. De film werd in het radioprogramma Met het oog op morgen getipt door festivaldirecteur Bero Beyer. Ook de filmprogrammeur Gerwin Tamsma, al jaren verantwoordelijk voor de films uit Latijns Amerika op IFFR, tipt de film op de website van het festival binnen het programma Bright Future (voor eerste en tweede langspeelfilms).

De film haalt op humoristische manier uit naar welvaartsproblemen, halfslachtige kritiek op de consumptiemaatschappij en het verlangen om de wildernis in te trekken. Het absurdisme wordt soms wel erg ver doorgevoerd, maar werkt zeker ook op de lachspieren. En uiteindelijk stemt de film ook tot nadenken, juist over het feit dat we misschien allemaal wat minder (of op een wat originelere manier) zouden moeten piekeren over de zin van het leven.

Animal Político, Tião, Brazilië, 2016, 76 minuten.

Animal Politico is de zien op het Internationaal Film Festival Rotterdam (27 januari - 7 februari 2016).

Recensie gepubliceerd op 30-01-2016