Las Lágrimas (LAFF 2013)

Auteur : Simone Kalkman
Land : Mexico

Las Lágrimas (LAFF 2013)

Het Centro de Capacitación Cinematográfica is de belangrijkste filmschool van Mexico en in de woorden van het Internationaal Film Festival Rotterdam “één van de belangrijkste broedplaatsen voor aanstormend Mexicaans talent”. Dit is zeker te zien aan het werk van regisseur Pablo Delgado Sánchez, die met de film Las Lágrimas afstudeerde aan dit instituut. Hij gebruikte voor de film een uniek filmformat en bijna geen script. Het resultaat is een mooi familiedrama met uitstekend acteerwerk.

Las Lágrimas vertelt het verhaal van Fernando, een opstandige tiener, en zijn broertje Gabriel. Hun vader is vertrokken en hun moeder heeft zich verdoofd van verdriet in haar kamer opgesloten. Fernando zoekt afleiding in drank en uitgaan, terwijl de elfjarige Gabriel hele dagen alleen thuis zit. De film volgt de broers als ze een nachtje gaan kamperen. Dit loopt eerst helemaal mis, maar brengt de twee vervolgens nader tot elkaar.

De film heeft een unieke uitstraling, omdat hij niet in breedbeeld vertoond wordt (maar in het zogeheten ''academic format''). De regisseur licht toe: “Ik heb een voorkeur voor dit formaat, omdat je zo echt op de acteurs kan focussen. Andere formaten leggen vaak veel nadruk op een esthetische weergave van het landschap; daar ben ik minder in geïnteresseerd.” Daarbij is de eigen inbreng van de acteurs is belangrijk. Voor Las Lágrimas schreef Sánchez slechts een kort script van enkele pagina’s. Verder werkte hij op basis van improvisatie.

De jonge Mexicaan maakt met deze film een indrukwekkend speelfilmdebuut. Dit komt met name door de goede casting en het uitstekende acteerwerk van de twee jonge acteurs. De kijker gelooft dat het hier om broertjes gaat, die ondanks wederzijdse irritatie niet zonder elkaar kunnen. Ondanks de vele problemen toont Sánchez daarbij ook hoop aan het einde van de film, waardoor de kijker met een goed gevoel de zaal uitgaat.

Las Lágrimas | Pablo Delgado Sánchez | Mexico | 2012 | 64 minuten | Spaans gesproken | Engels ondertiteld

Las Lágrimas is van 7 tot en met 12 mei te zien op het Latin American Film Festival in Utrecht.