Recensies films

Narcos seizoen 2

10 juli 2017

De hitserie Netflix over Pablo Escobar nu ook op dvd

Narcos seizoen 2Eind 2016 maakte de online streamingdienst voor films en series Netflix in Spanje reclame voor een van haar successeries: Narcos, over het leven van de Colombiaanse drugscrimineel Pablo Escobar (1949-1993). Op de metersgroot billboard in Madrid stond Pablo-vertolker Wagner Moura (1976) die iedereen een witte kerst toewenst, een duidelijke verwijzing naar cocaïne. Een goede grap met een knipoog volgens Netflix, maar Colombianen konden de grap minder appreciëren. De Colombiaanse minister van Buitenlandse Zaken Maria Angela Holguin beklaagde zich in een persconferentie.

Pablo blijft tot de verbeelding spreken. Film, televisie, boeken, overal zie je zijn figuur terugkomen, ook al is hij inmiddels bijna 24 jaar dood. Toeristen die Colombia aandoen, boeken steeds vaker een ‘Escobartoer’ in zijn geboortestad Medellín.

Netflix zond in 2015 het eerste seizoen (tien afleveringen) van Narcos uit. Seizoen 2 (weer tien afleveringen) was een hit in 2016. Momenteel loopt seizoen 3, daarover later meer. Sinds kort is de dvd-box Narcos 2 beschikbaar. Natuurlijk is streaming tegenwoordig de norm. Maar ‘ouderwets’ een serie op dvd kijken en de serie fysiek in de kast hebben staan is ook leuk. Echte verslaafden kijken alles in een weekend achter elkaar, de zogenaamde bingewatchers.

Stoere jongens

Seizoen 2 beslaat het laatste levensjaar van Escobar. Zijn vijanden hebben zich verenigd in een organisatie genaamd Los Pepes en de oorlog wordt in de straten van Medellín uitgevochten. Escobars mannen vallen bij bosjes, de drugsbaas wordt opgejaagd en reageert als een kat in het nauw met ontvoeringen, liquidaties en bomaanslagen. Ook in Narcos 2 worden weer historische beelden in de serie gebruikt die de authenticiteit van het verhaal onderstrepen.

In de jacht op Pablo werken de Colombiaanse autoriteiten ook samen met de Amerikanen, vooral op het gebied van afluisterapparatuur. We zien hoofdrolspelers antinarcotica-agenten van de Amerikaanse DEA (Drug Enforcement Administration) Steve Murphy (acteur Boyd Holbrook) en zijn partner Javier Peña (acteur Pedro Pascal) zij aan zij strijden met de Colombianen en hier en daar de stoere jongens uithangen. Dat oogt misschien leuk, maar is tegelijkertijd het manco van de serie. Narcos is net iets te vaak niet realistisch en niet waarheidsgetrouw genoeg.

Verklikkers

In Narcos wisselen Spaans en Engels elkaar af. Murphy becommentarieert via de voice over het verhaal, een opzet die op zich prima kan werken. Maar in dit geval wekt het de suggestie dat de Amerikanen de touwtjes in handen hadden, terwijl ze in werkelijkheid een ondersteunende rol speelden. Moura zet de rol van Pablo aardig neer, maar doorstaat de test als Colombiaan niet. Daarvoor is hij te Braziliaans en zijn Spaans ook. De wispelturige persoonlijkheid van Escobar, die als een blad aan een boom kan omslaan, weet hij beter te verbeelden. Andere personages zoals zijn moeder en echtgenote komen een stuk minder goed uit de verf.

Na deze kritische noot gekraakt te hebben, waarom ben ik dan toch fan van Narcos? Omdat het binnen het genre toch goed gemaakt is, spectaculair is en omdat het verhaal van Escobar blijft boeien. Bovendien is het een snelle, mooi gemonteerde serie met een semi-documentaireachtige stijl.

De makers waren verrast door het internationale succes van seizoen 1 en 2. Het verhaal was met seizoen 1 en 2 al helemaal verteld, maar Netflix rook geld. Sinds september is seizoen 3 dus op de buis. Dat gaat over de drugswereld na Escobar, waarbij het Calí-kartel centraal staat. In Colombia is dat verhaal ook al aardig beschreven en verfilmd in respectievelijk het boek en de televisieserie El cartel de los sapos (Het kartel van de verklikkers). Ik heb nog steeds geen Netflix. Maar wellicht dat ik een maandje een abonnement neem om Narcos 3 te kijken. Seizoen 4 is inmiddels ook in de maak en staat gepland voor 2018. Ik ben benieuwd…

Narcos 2 | 3 dvd’s | 10 x 50 minuten | €24,99 Engels en Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld | EAN Code 8711983966017 | regio 2 | leeftijdswijzer: vanaf 16 jaar | distributeur: Just Entertainment | ondertiteling:

Meer Narcos? Kijk de trailer van Narcos 3

Recensie is geplaatst op 7-10-2017