Brazilian Café

Brazilian Café

“Putumayo World Music: Guaranteed to make you feel good!” Het motto van dit muzieklabel wordt opnieuw bewaarheid met de uitgave van Brazilian Café. Deze twaalf nummers tellende cd geeft een mooie weergave van de Braziliaanse muziekgenres samba, bossa nova en jazz.
De naam van de cd is op verschillende manieren toepasselijk. De Braziliaanse musici Antônio Carlos Jobim en Vinicius de Moraes zouden in een Braziliaans café het beroemde ‘Girl from Ipanema’ hebben geschreven. Het was hun ode aan Helô Pinheiro, de prachtige vrouw die vaak langs het café liep.  Deze romantische melodie vormde het begin van de bossa nova boom die niet alleen Brazilië, maar ook de rest van de wereld veroverde.  De titel verwijst ook naar cafezinho: het kleine kopje zoete Braziliaanse koffie, dat overal wordt gedronken.

De cd bevat stuk voor stuk bekende Braziliaanse liedjes, zoals ‘Embola Bola’ (Cateretê) van Djavan. Hij is sinds het midden van de jaren zeventig een van de bekendste Braziliaanse zangers en muziekschrijvers. Zijn muziek wordt gerekend tot het alles bevattende genre Música Popular Brasileira. Zijn liedjes bevatten invloeden van bossa nova, samba, Afrikaanse muziek, Amerikaanse rock, funk en jazz.
‘Na Casa do Seu Humberto’ van Márcio Faraco is een weergave van muziekgenres uit verschillende streken van Brazilië. De jonge Márcio verhuisde vanwege de militaire carrière van zijn vader op jonge leeftijd naar verschillende uithoeken van het land. Inmiddels woont hij in Parijs en heeft ook Europese muziek invloed op zijn liedjes.

Arranco de Varsóvia is een van de Braziliaanse bands die voor de huidige opleving van de samba heeft gezorgd. De groep componeert en speelt nieuwe standaarden voor het sambarepertoire samen met nieuwe creaties en geldt als een van de beste bands in Rio de Janeiro. ‘Força da Imaginação’ werd gecomponeerd door de populaire Braziliaanse zanger Caetano Veloso samen met Dona Ivone Lara. Zij vertelden hierbij: “Wanneer een dichter een nieuw sambalied schrijft, creëert hij een nieuwe stad. Door te klagen over pijn, creëert hij geluk. De kracht van verbeelding ligt in de vorm van de melodie.”
Een deel van de opbrengst van de cd gaat naar de Braziliaanse tak van Terre des Hommes.

Auteur: Anouk van Leeuwen