Recensies muziek

Café Tacvba na vijf jaar terug met meesterwerk

12 oktober 2012

Auteur: Mark van den Brink

Café Tacvba na vijf jaar terug met meesterwerkDe meest toonaangevende en populaire, alternatieve pop/rockband van Mexicaanse bodem, Café Tacvba, is na vijf jaar radiostilte terug met de nieuwe plaat El Objeto Antes Llamado Disco. De tien nieuwe nummers van alweer hun zevende studioalbum bewijzen dat de artisticiteit en de vernieuwingsdrang van de Mexicaanse rockband na twintig jaar niet zijn verdwenen.

De opbeurende vrolijke muziek van Café Tacvba is zeer herkenbaar door de hoge snerpende stem van Rubén Albarrán. De sympathieke langharige zanger, die bij elk nieuw album zijn naam verandert, komt tijdens optredens soms opvallend op in een damesrok of met een over de ogen getrokken hoge hoed.

Het kwartet, opgericht in 1989, komt oorspronkelijk uit Naucalpán, een noordelijke voorstad van Mexico-Stad. De band is vernoemd naar het oude restaurant Café de Tacuba in het historische centrum van de Mexicaanse hoofdstad. Toen de band eenmaal bekend werd, spelden ze hun naam steevast met een ‘V’ in plaats van een ‘U’, om zo eventuele problemen met het restaurant te voorkomen. In de jaren negentig steeg de band tot grote hoogte en verwierf grote faam in Mexico. Hun muziek werd zelfs gebruikt in de Mexicaanse speelfilms Amores Perros en Y Tu Mamá También.

De muziek van Café Tacvba bestaat uit een wirwar van muzikale stijlen. Behalve rock kent de band ook invloeden uit andere genres, zoals punk, ska, ballades, elektronica en Mexicaanse regionale volksmuziek. Hun originele diversiteit wordt door een breed Mexicaans publiek gewaardeerd. Hun eerste platen Café Tacvba (1992), Re (1994) en Avalanche de Éxitos (1996) kenmerkten zich nog door vrolijke en entertainvolle muziek. Hierna zouden ze met de platen Revés/Yo Soy (1999), Cuatro Caminos (2003) en Sino (2007) een steeds meer experimentele en uitdagende weg inslaan. De band klinkt sindsdien meer gerijpt en volwassen.

Hun nieuwe plaat El Objeto Antes Llamado Disco (‘het object voorheen bekend als album’) is opnieuw een kleurrijk album. De plaat zweeft tussen de dynamiek van rock & roll en het sferische geluid van elektronica, dat soms doet denken aan het moderne werk van Radiohead. De toon wordt gezet in het stampende openingsnummer ‘Pájaros’ dat begint met een synthesizer, falsetto zang van Rubén Albarrán en even later wordt gevolgd door gitaren. Vanaf het bevreemdende ‘Andamios’ stijgt de luisteraar definitief op. Het derde nummer is het dramatische klinkende ‘De Este Lado del Camino’, dat tevens de eerste single van het album is. Vervolgens passeren het luchtige popnummer ‘Espuma’, de zonnige meezinger ‘Olita del Altamar’ en de stuiterende rocknummers ‘Yo Busco’ en ‘Tan Mal’ de revue. De plaat wordt vredig afgesloten met het poëtische ‘Volcán’.

Met El Objeto Antes Llamado Disco bevestigt Café Tacvba zijn naam als avontuurlijke rockband en heeft het opnieuw een toegankelijk uniek album geleverd, dat de grenzen van de Spaanstalige rock verder opzoekt.

Café Tacvba – El Objeto Antes Llamado Disco (Universal 2012).