Carnaval met Putumayo: Brazilian Beat

Carnaval met Putumayo: Brazilian Beat

De timing had niet beter kunnen zijn. Vlak voordat het carnaval in Rio de Janeiro losbarst, brengt het platenlabel Putumayo de verzamelaar Brazilian Beat uit. Ondanks dat op de hoes de tracks omschreven worden als een mix van “samba soul, bossa grooves & tropicália rhytms”, komt vooral de liefhebber van de eerste twee genres aan zijn trekken.

Brazilian Beat is een ware mix van nieuwe en oude muziek. Hoewel de samba en bossa nova de boventoon blijven voeren, gooien veel artiesten er nieuwe, veelal elektronische invloeden tegenaan. Het resultaat is een verzameling van elf luchtige nummers die variëren van de samba-soul tracks ‘A Nega E O Malanda’ van Rogê en ‘A Conta do Samba’ van Tita Lima tot de zomerse samba-funk in het nummer ‘A Coisa Mais Lindo do Mundo’ van Fino Colectivo. Vooral in dit laatste nummer zijn de invloeden van de grondlegger van de samba-soul, Jorge Ben Jor, goed terug te horen. Meer elektronische invloeden zijn te horen in de nummers ‘Samba Ti, Samba Eu’ van Brazuka Fina en de openingstrack ‘Samba Na Mâo, Eu Tenho’ van Tamy.

Twee nummers springen er het meeste uit. Misschien wel de grootste verrassing van de plaat is de remix van ‘Partido Alto’ van sambalegende Marcos Valle. Deze elektronische versie lijkt nog maar weinig op Valle’s originele uitvoering van de klassieke Chico Buarque compositie, behalve misschien de luchthartige en herkenbare sfeer. Het andere nummer dat opvalt is de afsluiter van de verzamelaar ‘Anel de Saturno’ van Marcello. Zijn combinatie van samba, funk, reggae en pop maakt de track tot het enige dansbare nummer van het album.

Putumayo is er weer in geslaagd een laagdrempelige en zeer toegankelijke verzamelaar van wereldmuziek te produceren. Brazilian Beat geeft een goed overzicht van de huidige ontwikkelingen in de Braziliaanse muziek, hoewel de meeste nummers in het vorige decennium zijn opgenomen. De zorgvuldig geselecteerde tracks vormen een degelijk en passend geheel, zonder echt te imponeren. In alle nummers komt het heerlijke en ontspannende Braziliaanse gevoel tot uiting, ideaal dus voor bij een zomerse barbecue.

Putumayo Presents: Brazilian Beat
Putumayo World Music – februari 2012

Tracklist