Culturele revolutie uit Buenos Aires: El Hijo de la Cumbia

Land : Argentinië

Nueva Cumbia, Cumbia New Roots, The Urban Beat, Cumbia Dub. Dit zijn enkele van de termen die Emiliano Gómez, alias El Hijo de la Cumbia, op zijn website gebruikt om zijn muziek te omschrijven. Vanaf jongs af aan is Gómez actief in de muziekwereld en in zijn puberjaren – die zich voornamelijk in de achterbuurten van Buenos Aires afspeelden – kwam hij in contact met muziekstijlen als dancehall, reggae roots, dub, en rap. In zijn zoektocht naar een artistiek concept en de middelen om deze te kunnen uiten, is Gómez zich bezig gaan houden met het mixen van muziek. Als producer zocht hij toenadering tot de Mexicaanse Sonidero muziek  en kwam zo in contact met de cumbia. Het resultaat is uiteindelijk het project El Hijo de la Cumbia geworden, waarin al deze invloeden zijn terug te horen. In april 2011 bracht hij zijn debuutplaat ‘Freestyle de Ritmos’ uit op het platenlabel ¡Ya Basta!.

Voor Gómez symboliseert de mix van cumbia met zwarte muziekstijlen zoals hip-hop, dancehall en dub – muziekstijlen afkomstig uit zwarte ghetto’s – een  culturele revolutie waarmee hij de jeugd in zijn eigen wijk San Martín tracht te inspireren. Volgens Gómez is de Nueva Cumbia gerelateerd aan de manier waarop het gespeeld wordt. El Hijo de la Cumbia is een solozanger, alleen met zijn machine: geen live band, alleen de artiest met zijn mengpaneel.

Tijdens zijn concert dat op 17 september 2011 plaatsvond in de Rasa, Utrecht, stond hij echter niet alleen op de bühne. Een extra muzikant begeleidde de beats van Gómez met instrumenten als een accordeon en een melodica, en een Cubaanse zangeres bracht met haar wiegende heupen en sensuele zang het publiek op hol. Alle varianten van de Nueva Cumbia komen voorbij. El Hijo de la Cumbia opent zijn set met traditionele cumbia. Nadat de Cubaanse schone enkele nummers van prachtige vocalen heeft voorzien, gaat de set over in zogenaamde cumbia-dub, een experimentele mix van cumbia, reggae en dub. Het tempo gaat wat omlaag, maar de sfeer brengt het publiek in vervoering waardoor de spanning in de muziek totaal niet verloren gaat. Op precies het juiste moment gaat Gómez weer terug naar de wat snellere cumbiabeats en mengt deze met alle mogelijke electro-varianten. Persoonlijk favoriet is het nummer Cumbia Regional waarin het intro van Damian Marley’s Welcome To Jamrock verwerkt zit. Het knappe van El Hijo de la Cumbia is dat hij met het mixen van zoveel muziekstijlen toch een typerend geluid weet te creëren: herkenbare, lome ritmes van de cumbia, gemengd met Westerse beats en urban muziekstijlen. Geen wonder dat de jeugd in Buenos Aires weg loopt met de Nueva Cumbia. Na dit overweldigende optreden is ook Utrecht overstag.

Meer cumbia in Rasa? Zaterdag 22 oktober Puerto Candelaria presents Cumbia Society. Cumbia uit het Colombiaanse koffiehuis. Of kijk hier naar alle opkomende concerten van Latijns-Amerikaanse artiesten in Rasa.