Festival Mundial

Festival Mundial

Latijns-Amerikaanse artiesten maken indruk

Festival Mundial in Tilburg is al jaren een begrip op het gebied van multiculti-muziek en sfeer. Ook dit jaar maakten artiesten uit alle hoeken van de wereld hun opwachting. De Latijns-Amerikaanse groepen waren niet bepaald oververtegenwoordigd, maar qua kwaliteit sprongen ze eruit. Verslag van een swingend weekend.

De zaterdag van Festival Mundial begint rustig; langzaamaan druppelen de bezoekers binnen na de voetbalwedstrijd Nederland-Japan. Als het Colombiaanse Choc Quib Town begint te spelen is de tent op Plein 2015 nog vrij leeg. Maar al snel loopt de tent vol. De temperatuur stijgt en er wordt gedanst. De band die dit jaar hun eerste album in Nederland uitbracht (Oro of Goud), laat horen dat de mix van traditionele Colombiaanse ritmes met hiphop ook live zeer plezierig klinkt. Frontvrouw Goyo en rappers Tostao en Slow vertolken met verve bekende nummers zoals het ‘volkslied van de Colombiaanse Pacific’ Somos Pacíficos  en de vrolijke salsatrack Pescao Envenenao. De tent blijkt precies goed voor deze band: het is er sfeervol en het publiek komt steeds meer los. Choc Quib Town blijft live prima overeind, en hun improvisatiefaam maken ze meer dan waar. Alleen jammer dat er live geen blazers aan te pas komen.

Zondag begint de dag op het grote Millennium Stage met heerlijke reggae van de bekendste Chileense rastaman Quique Neira. Hij is op dreef en geniet zichtbaar. Vrolijk kletst hij tussen de nummers door: "Tilburg, we gaan de zon laten schijnen." En prompt lijkt er echt een zonnestraal door te breken; helaas wel de enige die dag. "Het is niet belangrijk in welke taal je spreekt, als het maar uit je hart komt." Maar toch, het publiek waardeert duidelijk zijn grappige improvisaties in het Engels. De heldere stem van Quique Neira wordt mooi aangevuld door de goed spelende reggaeband. De zanger is op zijn laatste album Jah Rock teruggegaan naar de reggae roots, en dat is te horen. Maar gelukkig ontbreekt ook de oude bekende Sabes que es verdad van zijn vroegere band Gondwana niet. Dit optreden was een perfecte manier om op gang te komen op een luie zondag.

‘s Avonds is het tijd voor een van de hoofdacts van dit jaar: het Puertoricaanse Calle 13. De groep maakt indruk met een mix van nummers van hun eerste drie albums: geen monotone reggaeton maar een muzikale mengeling met allerlei Latijns-Amerikaanse invloeden. Pratend in het Engels bespeelt rapper René Pérez (‘Residente’) het publiek, waarbij zijn vele tatoeages en veelvuldig gebruik van het ‘f-woord’  het stoere imago van de groep eer aan doen. Controversiële thema’s schuwt hij zoals gebruikelijk niet: zowel het misbruik in de katholieke kerk als het verharde immigratiebeleid in de Amerikaanse staat Arizona ("fuck racism") komen aan bod. De energieke show brengt het Nederlandse publiek aan het springen, en als twee dames op het podium mogen meedansen is het enthousiasme compleet. De hele band staat als een huis: compleet met percussie, blazers, accordeon en meer moois laat Calle 13 zien veel meer in huis te hebben dan de standaard reggaeton bands. En ook het jongere zusje van de twee Calle 13-broers (‘PG13’) laat horen over een flinke dosis zangtalent te beschikken.

Andere Latijns-Amerikaanse artiesten die optraden waren onder meer Alison Hinds uit Barbados, het Colombiaanse Tres Coronas en Mil Santos. Maar natuurlijk waren de Latijns-Amerikaanse muzikale invloeden niet beperkt tot artiesten van het continent zelf. En op de ‘fair trade markt’ konden de bezoekers mooie producten uit Latijns Amerika kopen, zoals postkaarten uit Peru en geweven sjaals uit Guatemala. Al met al een zeer geslaagd Festival Mundial, ondanks het koude weer.

In de volgende La Chispa verschijnt een exclusief interview met de heren van Calle 13!

Auteur: Femke van Noorloos

Terug naar boven