La Lucha Constante

Algodón Egipcio

Land : Venezuela

La Lucha Constante

Algodón Egipcio is het nieuwe soloproject van de Venezolaanse muzikant Ezequiel “Cheky” Bertho, beter bekend als de helft van de Venezolaanse popgroep Jóvenes y Sexys. Werd deze groep in 2010 nog door het tijdschrift Latina uitgeroepen als “Beste Latijns Amerikaanse Muziek Die Je Niet Kent”, Club Fonograma bestempelt Algodón Egipcio als de nummer één band om in 2011 in de gaten te houden. En gelijk hebben ze.

Na een korte trip naar São Paulo in 2010 keerde Cheky terug met een golf van creativiteit en motivatie. Hij sloot zich op in zijn kleine kamer in Caracas en schreef het hele album voor zijn soloproject binnen een week. De muziek van Cheky breekt met en borduurt tegelijk voort op het herkenbare geluid van Jóvenes y Sexys. Het 10-nummerige debuutalbum staat vol synthetische sferen en zachte melodieën. Het is een mix van dreampop met dansgeoriënteerde elektronica, waarbij de overliggende shoegaze sfeer de nummers als een geheel bijeenhouden. De vele subtiele geluiden en samples zijn op een zeer zorgvuldige manier verwerkt, wat getuigt van een grote muzikaliteit.

Op zijn officiële Myspace noemt hij een grote variatie aan invloeden: van de Spice Girls en Destiny’s Child tot Animal Collective, The Smiths and My Bloody Valentine. Deze laatste band is nog het best terug te horen in de muziek van Algodón Egipcio. Het album staat vol met gitaar- en zangpartijen uit de shoegaze periode uit de jaren tachtig. Bij het schrijven van het openingsnummer ‘El Día Previo’ lijkt het erop alsof hij veel naar ‘I Wanna Be Adored’ van The Stone Roses heeft zitten luisteren. De dansbare ritmes heeft hij uitversterkt met elektronische beats, maar de melodieën zijn regelrecht van Engelse makelij. Dit is ook goed te horen in het tweede nummer ‘El Ingenio Humano’, wat zowel ingetogen als eclectisch is. De diepe vocalen komen amper onder de galmende muziek uit, maar geven het nummer daardoor een extra melancholieke lading.

Dit is meteen wat dit nieuwe album zo interessant maakt. Net als in de bekende shoegaze muziek wordt La Lucha Constante gekenmerkt door de grootse en sferische “wall of sound” waaronder dromerige melodieën schuilgaan. De vocalen liggen diep in de muziek en de instrumenten zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden, waardoor ze een “muur van geluid” vormen. Cheky hernieuwt deze formule met Spaanstalige teksten, mestieze ritmes en industriële loops. Het allooi van de dromerige gitaar- en synthesizergeluiden maakt dit album dan ook uitermate geschikt om thuis en alleen te beluisteren.

Lefse Records – maart 2011

Neem vast een voorproefje op: