Los Lobos, Tin can trust

Los Lobos, Tin can trust

Ook al wonen ze reeds heel hun leven in Los Angeles, toch zijn Los Lobos een van de echte gangmakers van de Latin Rock dezer dagen. Latijns-Amerikaanse muzikanten leven en werken immers niet in een cocon die hermetisch gesloten blijft. Die tijd is al lang voorbij. Zo is de groep Los Lobos al 35 jaar aan de slag en ze zuigt alle invloeden op, zoals blues, Mexicaanse en Colombiaanse muziek en rock, om dat in een hoogst unieke mix op het grote publiek los te laten.
Deze nieuwe plaat van Los Lobos (de wolven) trapt overtuigend af met ‘Burn it down’, een typische David Hidalgo/Louie Pérez compositie die zich traag op gang trekt, maar die eindigt in een gierend gitaarduel. Los Lobos is zowat de enige groep die overtuigend americana, rock, blues en música norteña in een eigen jasje kan passen. Luister maar naar ‘On Main Street’ met een bezwerend ritme, zoals alleen deze heren ze op de geluidsband kunnen zetten. Cesar Rosas is vanouds de leverancier van Latino-composities op de Lobos-platen. ‘Yo canto’ heeft een typische cumbia/vallenato feel die overal in Latijns Amerika (maar ook daarbuiten) in de smaak zal vallen. Het pleit voor de groep dat ze steeds voor kwaliteit en afwisseling is blijven kiezen zonder doorslagjes van hun hitnummers te maken. Tin can trust is van stevige makelij terwijl Jupiter On the Moon weer die bezwerende, breekbare stijl heeft waar de groep wel een patent op lijkt te hebben. Los Lobos draait al een eeuwigheid mee in de muziekwereld en af en toe geven ze blijk van scherpe sociale inzichten. Maar dat verschilt van plaat tot plaat. Op deze cd hebben ze eerder voor de introspectieve aanpak gekozen. ‘All my Bridges Burning’ is door Cesar Rosas en Robert Hunter (Gratefull Dead) gecomponeerd. Het resultaat is een stevige rocker. Met David Hidalgo en Louie Pérez  heeft de groep dan ook twee fameuze gitaristen in huis. Los Lobos heeft al lang iets met Gratefull Dead; ze zijn er enorme fans van. Van daar ook de magnifieke, licht swingende cover van ‘West L.A Fadeaway’, een van de legendarische nummers van (wijlen) Jerry Garcia en Robert Hunter. Live hebben Los Lobos de sympathieke gewoonte om hun allerlaatste bisnummer te eindigen met liedjes van collega’s muzikanten die ze erg bewonderen. Dat zijn dan meestal liedjes van Neil Young,  Gratefull Dead en Rolling Stones, om de belangrijkste te noemen. ‘The Lady and the Rose’ is zo’n nummer waar de groep in grossiert. Het bevat verwijzingen naar het religieuze en naar de verschijning van moeder Maria, zonder dat je daar als luisteraar echt de vinger op kan leggen. Hoe dan ook,  veel Mexicaanser kan het niet.
‘Mujer Ingrata’ (ondankbare vrouw) is een Mexicaanse tranentrekker van Cesar Rosas, maar zou evengoed uit de stal van accordeonvirtuoos Flaco Jimenez hebben kunnen komen, een  100 procent authentieke música norteña. De afsluiter ‘27 Spanishes’ heeft een mythische tekst, die wonderwel past bij het slepende, klagerige ritme.

De eindbalans van deze plaat is onverdeeld positief. Ondanks de 3,5 decennia die ze reeds bestaan, blijven deze Angelinos kwaliteit afleveren en springen de gensters van deze schijf. We blijven uitkijken naar elke nieuwe plaat van deze Wolven. En live zijn ze ook niet te versmaden.

Tin can trust, Proper Records, 2010, distributie Nederland: Rough Trade Nederland, distributie België: Rough Trade België)

Auteur: Peter Desmet