Sfeervol optreden Radiohead in Mexico

Auteur : Mark van den Brink
Land : Mexico

Sfeervol optreden Radiohead in Mexico

In een uitverkocht Foro Sol in Mexico-Stad trad op 17 april 2012 de rockgroep Radiohead op voor vijftigduizend bezoekers. Mexicaanse fans van Radiohead spreken van een zegen dat Radiohead het land aandoet, omdat de band gemiddeld maar eens in de tien jaar naar Mexico komt.

Hoewel sommige kaartjes veertig euro kosten, wat in Mexico gelijk is aan tien mininumdaglonen, waren de twee optredens al maanden uitverkocht. Radiohead wordt in Mexico als een van de meest gerespecteerde bands in de moderne rockmuziek beschouwd, omdat ze zichzelf door de jaren heen zijn blijven vernieuwen. Zo schuwen ze er niet voor om te experimenteren en braken ze gedurfd met het geluid van hun succesvolle albums The Bends en OK Computer.

Het Britse kwintet opende het concert in het honkbalstadion Foro Sol met het nummer ‘Bloom’van het meest recente album The King of Limbs, dat alweer hun achtste plaat is. De groet 'Buenas noches México ¿Cómo están?' van de zanger Thom Yorke werd met luid gejuich door het voltallige publiek ontvangen. In een sfeervol optreden speelde Radiohead gedurende twee uur een mix van nieuwe nummers van hun laatste album, zoals ‘Morning Mr. Magpie’, ‘Little by Little’, ‘Lotus Flower’ en ‘Give Up the Ghost’ en oudere nummers, zoals ‘15 Step, ‘’ Airbag’, Nude’’ , ‘Paranoid Android’, ‘There There’, ‘Planet Telex’, Exit Music’(for a Film) en ‘Idioteque’. De band sloot het concert af met het mooie nummer ‘Street Spirit (Fade Out)’, waarna de fans natgeregend maar voldaan terug naar huis keerden.