Skanken met Los de Abajo

Land : Mexico

Skanken met Los de Abajo

Vurige ritmes en opzwepende blaaspartijen. Van cumbia tot salsa, van son jarocho en tambora sinaloense tot ska. ‘Tropipunk’,  zoals ze het zelf noemen. Op zaterdag 2 juli speelde de Mexicaanse groep Los de Abajo in de Oude Zaal van de Melkweg in Amsterdam. Vanaf het eerste moment zorgen de heren en vrouw van Los de Abajo dat het dak eraf vliegt. De eerste nummers omvatten meteen vier verschillende stijlen. Zonder ook maar enige pauze wisselen de Mexicanen cumbia net zo makkelijk af met merengue als punk met ska. Pas na het vierde nummer is er een momentje van rust om de volle zaal even op adem te laten komen en zichzelf voor te stellen. Daarna zet de band het rustige reggae-intro van War 4 Peace in, dat al snel weer overgaat in de snelle skapunk waar Los de Abajo bekend door is geworden. Skanken geblazen dus.

Los de Abajo weet dan ook direct vanaf het eerste moment het publiek in een feeststemming te krijgen. Dat komt zeker door de meeslepende muziek, maar ook de energieke uitstraling van de bandleden doet haar werk. Vrolijke en grappige danspasjes begeleiden de muziek en de muzikanten vallen op door hun uitdossingen.  Zo lijkt saxofoonspeler Mauricio Díaz op een notoire drugshandelaar en de toetsenist ziet eruit alsof hij overdag zijn centen als mariachi in een Mexicaans restaurant verdient. Dit vermoeden wordt alleen maar sterker wanneer hij tegen het einde van het concert een akoestische gitaar pakt en een duet met zangeres Odisea Valenzuela aangaat. De maskers uit de tijd van de Mexicaanse Revolutie die de bandleden tijdens het nummer La Fuga opzetten, verraden de politieke voorkeur van de groep. De band steekt haar steun voor de Zapatistas namelijk niet onder stoelen of banken en veel nummers gaan dan ook over sociale problemen als ongelijkheid en criminaliteit.

Intermezzo

Na het spetterende begin onderbreekt een ongelukkig ingepland intermezzo het optreden wat abrupt. Drumcomputers en elektronische samples zouden ruimte moeten geven aan een gastgitarist wiens solo maar moeilijk uit de verf komt. Hierna vervolgt de band met haar repertoire, maar ze weet de goede energie van voor het intermezzo niet meer terug te vinden. Het wachten was op de vernieuwende thema’s die Los de Abajo op haar laatste album Actitud Calle ten gehore bracht, waar met Balkanachtige brasspartijen geëxperimenteerd werd. Helaas blijven deze achterwege. De band houdt het bij de skapunk waar ze bekend om staat en brengt dit met enorm enthousiasme.  Vooral de muzikaliteit van de vele bandleden - ik heb er dertien geteld -  blijft me verbazen. Met gemak wisselen ze van instrumenten zonder dat dit in de muziek is terug te horen.

Hoogtepunt is het knappe samenspel tussen de drummer en de twee percussionisten, wat een voorbode is voor de te verwachten toegift. Na deze toegift verlaten de muzikanten het podium en duiken met hun instrumenten het publiek in. Als gezworen straatmuzikanten trakteren ze de omringende menigte nog op enkele ritmische blaaspartijen, alvorens zich al spelend richting een vermoedelijk koude douche te begeven. Want hoewel niet altijd even origineel, de temperatuur in de zaal steeg tot ongekende hoogte dankzij deze energieke band.