Sofia Rei Koutsovitis, Sube Azul

Sofia Rei Koutsovitis, Sube Azul

Sofia Rei Koutsovitis is componist, producer, bandleider, zangeres en schrijft veel van haar liedjes zelf. Als je haar naam ziet, denk je niet aan Argentinië, maar aan Griekenland. Toch is Sofia Rei Koutsovitis geboren in Buenos Aires. Sinds 2005 woont ze in New York, waar ze onder andere in de Carnegie Hall opgetreden heeft. Sofia’s tweede album heet Sube Azul, waarop haar Latijns-Amerikaanse afkomst duidelijk te horen is.

Voor veel nummers zijn authentieke instrumenten gebruikt, zoals de tres, de Cubaanse gitaar, en de cajón, de handtrommel die oorspronkelijk uit Peru komt. Omdat daarnaast ook reguliere instrumenten, zoals cello, klarinet, piano en (akoestische) gitaren niet ontbreken, ontstaat een mix van stijlen. Op een enkele compositie, zoals het titelsong, komt dit wat gekunsteld over. De muziek van Koutsovitis is soms ingetogen en dan weer uitbundig. De stijl van het werk van Sofia valt het beste te omschrijven als folkloristische jazz. Sommige van haar liedjes zijn een eerbetoon aan Argentijnse folkzangeressen. Bijvoorbeeld het nummer ‘Coplera’. Op ‘Entre Paredes’ is wat Colombiaanse cumbia te beluisteren, ‘Jardines de asfalto’ lijkt heimwee naar Buenos Aires uit te dragen. Als je het up tempo nummer ‘El Mayoral’ hoort, doet Sofia’s stem denken aan Shakira. Sube Azul van Sofia Rei Koutsovitis is zo een veelzijdige cd geworden.

Sube Azul, World Village, 2010, EAN 8427592001277

Auteur: Yvonne Kopmels